Inici

07. RAFEL GINARD I ELS CROQUIS ARTANENCS: Es Caló de Ferrutx

Itinerari a vorera de mar que ens durà a descobrir paratges de la costa artanenca, des del nucli de la Colònia de Sant Pere a Es Caló, passant per Betlem. Molts d’aquests paisatges varen ser fixats pel Rafel Ginard en les belles proses dels Croquis Artanencs. Així mateix, farem referència a textos d’altres autors, com Mn. Alcover o Jaume Vidal Alcover. DESCRIPCIÓ DE L’ITINERARI Partim de la urbanització de Betlem, del vial denominat oficialment avinguda de Colom, que és la continuació de la carretera de la Colònia de Sant Pere, i que enllaça directament amb el camí que, cap al nord-est, condueix al caló de Ferrutx. A la dreta deixam el denominat ‘poble de pescadors’ i passam una barrera de metall, amb totxos als laterals. Inicialment, la ruta avança per camí asfaltat, amb mates, argelagues i estepes llimonenques pels costats, a més de pins i càrritx. Just a l’esquerra, assetjada per la urbanització, es troba cala Mata. A tres o quatre minuts de la barrereta, l’asfalt s’acaba i continua la via en forma de camí de carro. A continuació, arribam a un entreforc de camins. Cap a l’esquerra, un caminet que salva el desnivell del terreny, condueix en davallada a na Clara, una platja d’aigües nítides, com suggereix el seu nom. Des de la cruïlla de na Clara, continuam pel camí des Caló, cap a la dreta, entre bons exemplars de garballons i alguns pins esparsos. Passam el torrent de sa Parada, mentre a la nostra dreta s’alcen espadats vertiginosos, amb el cim de la Talaia Freda (561 m), l’altitud més important de les serres de Llevant. Els pins que guaiten al penya-segat ens retallen la vista sobre la platja de na Clara, que ara queda just davall la nostra posició. Més al nord, la vista travessa el blau de la badia d’Alcúdia i arriba a l’horitzó marcat pel cap Pinar i, més enllà, per la silueta del cap de Formentor. Passam un xaragall i observam una paret seca transversal que puja pel costeret de la dreta, testimoni d’activitats agrícoles preturístiques. Just a l’esquerra, apareix un forn de calç, amb l’olla de parets irregulars. Camí endavant, a la dreta s’estén una comellarada ampla que separa la contrada muntanyosa situada entre la Talaia Freda i sa Tudossa, rematada per una antena. Mentre, a l’esquerra es troba la punta des Barracar, que ens allunya momentàniament de la mar. Aviat apareix una construcció en ruïnes a la dreta, amb el portal rodó que en destaca. Pocs minuts més endavant, a la dreta ens acompanya una interessant canaleta que prové de l’anomenada font des Porcs. Arran de mar s’estén la zona dita es Vells Marins Baixos, amb una platgeta de difícil accés, tancada per costers penya-segats de fràgil roca maresa erosionada que sovint s’esllavissa. Uns brancals de ciment armat ens fiten l’estret des Vells Marins, amb un penyalar de roca llisa que s’aixeca damunt el camí a la nostra dreta, mentre el fondal de l’esquerra s’estimba a la mar. L’estret des Vells Marins ens franqueja el pas a contrada dita es Vells Marins Alts. Just després, hi ha la cova marina dita també des Vells Marins. El naturalista il•lustrat Cristòfol Vilella, l’any 1780 documentà l’existència en aquesta cova de vuit exemplars d’aquests mamífers marins. A la vora, hi ha també la cova de s’Arrel. En aquest tram de camí, els pins arrabassats ens recorden els efectes dels temporals recents. La vista ara ens mostra la carena nua i els costers deforestats de la talaia Moreia, retallada en un blau difuminat d’estiu. El camí, sempre de carro, ample i prou planer, presenta un sòl arenós i de marès mig desfet. El caló de Ferrutx, dit simplement es Caló, es mostra molt proper. A la dreta observam dues barraques rústiques, de tipologia de roters, denominades sa Caseta des Carabiners. Passam per un pinaret i immediatament ens trobam al capdamunt des Caló, amb la punta homònima que separa es Caló d’una platja semicircular denominada sa Platjola. Més enllà, encara més al nord, se situa la raconada anomenada na Picarandau. Es Caló compta amb un petit espigó o moll per a embarcacions de pesca, amb norais rovellats i un far semiruïnós. Una escaleta vora una petita construcció abandonada permet davallar a la platgeta des Caló.

Fitxa tècnica

Punt d'Inici: El llindar: La Colònia de Sant Pere
Entorn del recorregut: Mixt
Mitjà: A peu
Durada: 2 hores
Dificultat: Baixa
Recomanacions: Horari (anada i tornada): 1 h. 50 min. (Temps aproximat de marxa, sense les aturades).

Recorregut en google maps: http://goo.gl/maps/IwAU3

Recorregut