ESCRIPTORES AMB CAMBRA PRÒPIA

Al setembre continuam amb el cicle de Converses entre llibres. Una cita amb la literatura que enguany es dedica íntegrament a dones. Després de l’estiu on les trobades han canviat de format i s'han convertit en recitals literaris formant part de la programació d’estiu "La lluna en vers" de la Fundació Mallorca Literària, tornam a convocar els lectors/es al plaer compartit i multiplicat de llegir i comentar alguns títols que formen part de la millor literatura universal, a través de tertúlia i diàleg a les llibreries.

«Escriptores amb cambra pròpia», títol que remet a l’assaig de Virginia Woolf per amarar-se d’aquell esperit reivindicatiu. Una proposta literària a través de la veu d’escriptores que han estat capaces de crear tot i les convencions, els condicionants i les limitacions que els ha suposat la seva condició de dona. Parlam de Sue Grafton i Jane Austen, Zadie Smith i Mercè Rodoreda o Margaret Atwood i Sylvia Plath, entre d'altres…Escriptores l’obra de les quals ha estat encabida convencionalment sota el paraigua d’etiquetes com «literatura de dones» o «literatura femenina». El gènere de les autores determina l’afinitat de les seves obres? I, qüestionant el tòpic, el gènere de la creadora determina també el públic amb qui connectarà?

«Volem mirar la literatura creada per dones per comprovar que no existeix una única literatura de dones, sinó que hi ha moltes literatures de dones i algunes d’aquestes formaran part d’aquest cicle de converses», assegura la directora de la Fundació Mallorca Literària, Carme Castells.

Hi ha hagut espai per autores contemporànies, però també per a veus clàssiques; vam començar amb Jane Austen, vam llegir la poesia de Sylvia Plath i Alejandra Pizarnik, hem llegit "El cuento de la criada" de Margaret Atwood, la novel·la policíaca "S de Silenci" amb Maria Antònia Oliver per abordar l’obra de Sue Grafton, també la poesia d’Emily Dickinson i hem escoltar la veu de Gloria Fuertes i Montserrat Abelló dins el cicle "La Lluna en Vers"

El 4 de setembre tornam amb la veu de Maria Aurèlia Capmany i el seu "Feliçment, sóc una dona" guiat per Isabel Granya. També dues dones periodistes culturals en actiu, Pilar Garcés i Sandra Martínez, oferiran una mirada des d’un àmbit diferent a l’estrictament literari per acostar-nos dues dones contemporànies: Zadie Smith i Katharine Graham amb "Tiempos de Swing" i "Una història personal", respectivament.

I acabarem l'any amb "La mort i la primavera" de Mercè Rodoreda conduit per Maria Bohigas i Arnau Pons i la poética "Raó del cos" de Maria Mercè Marçal, conduit per les poetes Dolors Miquel i Laia Martínez i López.

Una cita amb el plaer compartit de llegir i comentar alguns títols que formen part de la literatura universal, clàssica i contemporània, a través de sessions de tertúlia i diàleg amb un únic requeriment previ: dur la lectura feta de casa. Per a cada sessió les persones assistents rebran un dossier de lectura que els permetrà complementar els seus coneixements sobre el títol comentat. La participació és gratuïta, si bé està subjecta a la inscripció prèvia. La coordinació del cicle és a càrrec de Carlota Oliva i Jesús Revelles.

I contam amb el taller didàctic "Les contadores" adreçada a públic infantil per acostar un bon nombre de referents literaris femenins als més petits de les famílies.