NEIX EL TRADICIONARI DE MALLORCA! #01: TOTS SANTS

Neix el TRADICIONARI DE MALLORCA per ajudar-vos a veure clar entre tanta carabassa i zombis...!

Aquí teniu el Tradicionari #01: Nit de les Ànimes, Tots Sants i Dia dels Morts. Rituals, gastronomia, literatura i propostes familiars d'una festa ben arrelada a Mallorca!

Amb els continguts:
- Quan ho celebram?
- Què celebram? La cultura de la mort a Mallorca, Origens de la festa, La mort explicada als infants.
- Com ho celebram? Tradicions i rituals de la Nit de les Ànimes (31 oct), Dia de Tots Sants (1 nov) i Dia dels Morts (2 nov).
- Què menjam? fruits del temps, bunyols, rosaris ensucrats, panellets i pa de morts
- Què deim? Dites, gloses, cançons i llegendes de Tots Sants
- El Dia dels Morts al món
- Què podem fer? Activitats en família i rituals compartits.

El TRADICIONARI DE MALLORCA és un nou butlletí mensual elaborat i editat per la Casa Pare Ginard. Museu de la Paraula (Sant Joan), amb la voluntat de contribuir a la divulgació del costumari mallorquí. El bessó d'aquest projecte és la informació recopilada per Rafel Ginard en les plaguetes manuscrites del seu calendari folclòric, material inèdit actualment en procés de transcripció.

El TRADICIONARI DE MALLORCA tindrà regularitat mensual i abordarà les principals fites en el calendari tradicional de l'illa: Tots Sants, Nadal, Darrers Dies... L'enfocament d'aquesta publicació és eminentment divulgatiu, amb vocació d'oferir una guia per comprendre la base cultural dels rituals tradicionals i donar propostes per perpetuar aquestes pràctiques en l'àmbit familiar i col·lectiu.

No és casual que la publicació neixi precisament amb ocasió de la festa de Tots Sants, en un moment en què fruit de la globalització s'han estès de manera molt acusada els rituals del Halloween anglosaxó en oposició a antigues tradicions locals. Tot repassant els elements i el sentit de la festa es posa en relleu que moltes de les pràctiques que avui es duen a terme (la capta de llepolies de casa en casa, els fanals de carabasses, les fresses grotesques o terrorífiques) no són del tot alienes a la celebració més autòctona.

En definitiva, el TRADICIONARI DE MALLORCA és una proposta a la societat per prendre un paper actiu en la descoberta i recreació de festes i tradicions, donant ple sentit a les reflexions que duen implícites, com en aquest cas el misteri de la mort, la pèrdua dels éssers estimats i el desig de perpetuar-ne la memòria.