INAUGURAT EL NOU CENTRE DE POESIA CONTEMPORÀNIA BLAI BONET A SANTANYÍ

El vicepresident de Cultura, Patrimoni i Esports, Joan Rotger, va inaugurar el passat divendres 10 de maig el nou Centre de Poesia Contemporània Blai Bonet, un espai d’exposició, arxiu i biblioteca, creat pel Consell de Mallorca a través de la Fundació Casa Museu Llorenç Villalonga, Pare Ginard i Blai Bonet. El nou equipament va ser inaugurat oficialment amb la presència de Miquel Vidal, batle de Santanyí, i de Blai i Pere Munar, nebots de l'escriptor. Com a cloenda de l'acte, es va oferir el concert "Novecento. El so italià al cinema", a càrrec de Jaume Tugores, Biel Fiol i Jordi Montserrat.
Les dependències del Centre de Poesia Contemporània es troben emplaçades a la segona planta de la Casa de Cultura ‘ses cases noves’, de Santanyí, que han estat degudament condicionades per convertir-se en la seu transitòria de la futura Casa Museu Blai Bonet, que el Consell té previst ubicar a la casa de residència de Blai Bonet, situada a pocs metres de distància, concretament al carrer Palma, 74. La ubicació actual ha estat possible gràcies al conveni de col·laboració signat entre el Consell i l’Ajuntament de Santanyí, que contempla la cessió d’aquestes dependències per un període de 10 anys, prorrogables.
Igualment, el projecte ha sortit endavant en virtut d’un segon conveni, rubricat per part del Consell i els hereus de Blai Bonet, que ha permès a la Fundació Casa Museu disposar del llegat de l’autor que ara podrà ser objecte de consulta i divulgació públiques. En paraules del vicepresident insular, aquesta actuació "és el fruit de la generositat mostrada per la família de l’escriptor i la capacitat de les institucions per posar-se d’acord en un projecte tan important".
El principal objectiu del Centre és divulgar la figura i l’obra d’un dels autors més rellevants de la literatura i la cultura en llengua catalana, clau en la recuperació literària de la postguerra i en la renovació de l’art i la literatura que, més tard, serví de punt de referència a les noves generacions d’escriptors. El contingut gira entorn al fons bibliogràfic de Blai Bonet que gestiona la Fundació Casa Museu i que des d'ara pot ser visitat a través d’un recorregut museogràfic, autoguiat, amb textos, imatges, materials audiovisuals i documentació diversa.
D'aquesta manera, un primer espai del Centre serveix com a racó de lectura en el qual es pot fer un repàs per la història recent de la poesia contemporània a Mallorca, amb una selecció de títols de de l’any 1900 fins als nostres dies.
La museografia del centre està estructurada en 5 apartats:
1. Blai Bonet, home de la paraula. Un repàs cronològic a través de la trajectòria vital i literària de l'escriptor, acompanyat d'imatges, abundant documentació en vitrina, i un gran mur de la paraula, en el qual, a mode d'antologia, es pot apreciar l'evolució en la paraula poètica de Bonet durant tota la seva vida.
La documentació en vitrina inclou una selecció de materials procedents del llegat de l’autor, des de material que recopilà durant la seva infantesa, fins a exhaustives col·leccions de correspondència, poemes, plaguetes, exemplars i, fins i tot, un mecanoscrit de la novel·la ‘Mister Evasió’.
2. Blai Bonet, poeta plàstic. Dedicat a la faceta de Blai com a creador plàstic, que es concreta en un centenar de làmines conservades al seu llegat, on juntament amb l'expressió plàstica i apareixen fragments de poemaris com ‘Cant de l’Arc’ o ‘El poder i la verdor’.
3. Món Blai Bonet. Una creació audiovisual destinada a connectar el visitant amb la figura de l’escriptor mitjançant textos, imatges i sons.
4. Blai Bonet, punt de trobada:un espai dedicat a recrear el món més personal de l’escriptor. Així, per exemple, la zona està presidida per la taula braser on Blai llegia i on va escriure la major part de les seves obres i la seva correspondència. Una selecció de cites i postals enviades per escriptors de referència, com Carles Riba, Salvador Espriu, Vicente Aleixandre o Miquel Martí i Pol, autors que compartiren amistat i tertúlia amb Blai Bonet, acompanya el poeta en aquest redol.
5. Blai Bonet, art, creació i veritat. Apartat que mostra la faceta de Bonet com a intèrpret i crític d’art, àmbit en el qual Blai sempre es mostrà interessat, sobretot a partir de la seva estada a Barcelona, on conegué a artistes de la talla de Tàpies, Brossa o Miró.
El centre acull també la sala d'arxiu i biblioteca, que desenvolupa una de les funcions essencials del centre: la custòdia, la conservació i la divulgació del llegat de Blai Bonet, dipositat a la sala d’arxiu i de lectura. Aquest llegat està constituït per un conjunt de documentació que era propietat de l’autor en el moment de la seva mort, l’any 1997, a més d’altres recursos que completen de manera significativa el seu llegat, i que comprenen escrits de tots els períodes creatius de Blai, des dels primers fins als seus darrers anys d’activitat literària.
Convé destacar també que els serveis que prestarà el Centre estan diversificats en tres grans apartats.
- El Centre Patrimonial, accessible als investigadors i a qualsevol persona interessada en aprofundir en l’obra de Blai Bonet, i que conté manuscrits, cartes, fotografies, llibres, obres d’art i altres documents personals.
- El Centre d’Estudi, que funcionarà com arxiu especialitzat en la figura de Blai Bonet i des d’on s’emprendran també tasques de recerca que facin possible incrementar encara més el llegat de l’autor. Igualment, s’oferiran serveis d’assessorament a estudiants i investigadors, acollint-se un total de 1.500 títols que formaven part de la biblioteca personal de Blai Bonet.
- El Centre de Dinamització, que centralitzarà tota la programació estable de conferències, cursos, espectacles i activitats educatives, que s’obriran el proper dissabte 18 de maig, coincidint amb el Dia dels Museus. Aquest dia, es durà a terme una ruta guiada a través de l’espai anomenat Món Blai Bonet.
El Centre de Poesia Contemporània Blai Bonet estarà obert al públic de dimecres a dissabte, de 10 a 14 hores. Els dimecres hi haurà també horari d’horabaixa, de les 17 a les 20 hores. Igualment, es podran concertar visites guiades que tendran lloc els dimecres i els dissabtes, a les 11 del matí, al marge d’altres visites concertades per a grups per a les quals s’haurà de contactar prèviament amb el Centre.
www.fundaciocasamuseu.cat/cases/index.ph...